Ghidul incepatorului in Google Analytics

Ghidul incepatorului in Google Analytics

Daca nu stii ce este Google Analytics, nu l-ai instalat pe site-ul tau sau l-ai instalat dar niciodata nu ai verificat informatiile de acolo, atunci acest articol este pentru tine. Desi este greu pentru multi sa creada,  inca mai exista site-uri care nu utilizeaza Google Analytics (sau orice tip de analiza) pentru a masura traficul lor. In acest articol, ne vom uita la Google Analytics din punctul de vedere al unui incepator. De ce ai nevoie de Google Analytics, cum sa-l folosesti si cum sa faci sa gasesti solutii la problemele comune ce se ivesc.

De ce fiecare proprietar de site are nevoie de Google Analytics

Ai un blog? Ai un site web static? In cazul in care raspunsul este afirmativ, chiar daca acestea sunt pentru uz personal sau de afaceri, atunci ai nevoie de Google Analytics. Aici sunt doar cateva dintre numeroasele intrebari cu privire la site-ul tau pe care le poti afla utilizand Google Analytics.

  • Cat de multi oameni viziteaza site-ul meu?
  • Unde locuiesc vizitatorii mei?
  • Am nevoie de un site mobil-friendly?
  • Ce site-uri web trimit trafic pe site-ul meu?
  • Ce tactici de marketing directioneaza cel mai mult trafic site-ului meu?
  • Ce pagini de pe site-ul meu sunt cele mai populare?
  • Cat de multi vizitatori s-au convertit in potentiali clienti sau clienti?
  • De unde au venit vizitatorii mei de conversie si ce viziteaza pe site?
  • Cum pot imbunatati viteza site-ului meu?
  • Ce continut de blog apreciaza vizitatorii mei cel mai mult?

 

Exista mai multe intrebari suplimentare la care Google Analytics poate raspunde dar acestea sunt cele mai importante pentru majoritatea proprietarilor de site-uri. Acum, sa ne uitam la modul in care poti avea Google Analytics pe site-ul tau.

Cum se instaleaza Google Analytics

In primul rand, ai nevoie de un cont Google Analytics. Daca ai un cont Google principal pe care il utilizezi pentru alte servicii, cum ar fi Gmail, Google Drive, Google Calendar, Google+ sau YouTube, atunci ar trebui sa configurezi Google Analytics utilizand contul Google. Sau va trebui sa creezi unul nou.

Acesta ar trebui sa fie un cont Google pe care ai de gand sa-l pastrezi pentru totdeauna si la care ai acces numai tu. Poti acorda acces si altor persoane  fara ca respectivele persoane sa detina controlul in totalitate.

Atentie! Nu lasa pe nimeni (web designer, dezvoltator web, gazda web, SEO, etc) sa creeze contul Google Analytics din propriul sau cont Google, astfel incat acesta sa poata „gestiona” pentru tine. In cazul in care, tu si aceasta persoana porniti pe cai separate, acesta va prelua datele Google Analytics iar tu va trebui sa iei totul de la capat.

Configureaza-ti contul si proprietatea

Odata ce ai un cont Google, acceseaza Google Analytics si fa clic pe butonul “Sign in Google Analytics”. Vei fi apoi intampinat cu cei trei pasi pe care trebuie sa-i parcurgi pentru a configura Google Analytics.

Dupa ce faci clic pe butonul “inscriere”, completeaza-ti  informatiile site-ului.

Google Analytics iti ofera ierarhii pentru a organiza contul. Poti avea pana la 100 de conturi Google Analytics sub un singur cont Google. Poti avea pana la 50 de proprietati de site-uri sub un singur cont Google Analytics. Poti avea pana la 25 de perspective  in conformitate cu o singura proprietate de site web.

Iata cateva scenari:

SCENARIUL 1: Daca ai un site web, ai nevoie doar de un singur cont Google Analytics, cu o singura proprietate a site-ului web.

SCENARIUL 2: Daca ai doua site-uri, cum ar fi unul pentru afacerea ta si unul pentru uz personal, s-ar putea sa vrei sa creezi doua conturi, numindu-le: „123Business” si „Personal”. Apoi, iti vei configura site-ul de afaceri sub contul 123Business si site-ul personal sub contul Personal.

SCENARIUL 3: Daca ai mai multe intreprinderi, dar mai putin de 50, iar fiecare dintre ele are un site web, ai putea dori sa le pui sub un cont de afaceri.

SCENARIUL 4: Daca ai mai multe intreprinderi si fiecare dintre ele are zeci de site-uri web, pentru un total de mai mult de 50 de site-uri, s-ar putea sa vrei sa pui fiecare afacere sub cont propriu, cum ar fi contul 123Business, contul 124Business, si asa mai departe.

Nu exista nici o modalitate corecta sau gresita pentru a configura contul Google Analytics. Este doar o chestiune de modul in care vrei sa organizezi site-urile. Poti redenumi oricand conturile sau proprietatile pe parcurs. Retine ca nu poti muta o proprietate (site-ul), dintr-un cont Google Analytics in altul, ci va trebui  sa infiintezi o noua proprietate in conformitate cu noul cont dar pierzand istoricul datelelor culese de la proprietatea originala.

Pentru ghidul de incepator, sa presupunem ca ai un singur site si ai nevoie doar de o singura perspectiva .Configurarea ar arata ceva de genul asta:

Mai jos, vei avea optiunea de a configura, in cazul in care datele Google Analytics pot fi partajate.

Instaleaza codul de urmarire

Odata ce ai terminat, fa clic pe butonul “obtine codul de urmarire”. Ti se va afisa un pop-up al termenilor si conditiilor Google Analytics cu care trebuie sa fii de acord. Apoi, vei obtine codul Google Analytics.

Codul trebuie sa fie instalat pe fiecare pagina de pe site. Instalarea va depinde de ce tip de site ai. De exemplu, noi detinem un site WordPress pe propriul nostru domeniu folosind cadrul Genesis. Acest cadru are un domeniu specific ca sa poti adauga antet si subsol sau script-uri pe site.

In mod alternativ, daca ai un WordPress pe propriul domeniu, poti utiliza conectarea prin Google Analytics Yoast pentru a instala codul usor, indiferent de tema sau cadrul pe care il utilizezi.

Daca ai un site web construit cu fisiere HTML, vei adauga codul de urmarire inainte de  tag-ul<head /> al pe fiecarei pagini. Poti face acest lucru prin utilizarea unui program editor de text (cum ar fi TextEdit pentru Mac sau Notepad pentru Windows) si apoi sa incarci fisierul in web utilizand un program de FTP (cum ar fi FileZilla).

Daca ai un magazin de comert electronic Shopify(platforma), vei merge la setarile magazinului on-line si vei insera codul de urmarire acolo unde este specificat.

Daca ai un blog pe Tumblr, vei merge pe blog si vei face clic pe butonul “Editare Tema” din dreapta sus al blogului  iar apoi vei introduce doar id-ul Google Analytics in setari.

Dupa cum se poate vedea, instalarea Google Analytics variaza in functie de platforma pe care o utilizezi (sistemul de management al continutului, constructorul site-ului, software-ul de e-commerce, etc), tema pe care o utilizezi si plugin-urile pe care le utilizezi. Ar trebui sa fii in masura sa gasesti instructiuni usor de instalat Google Analytics pe orice site cautand pe web informatii despre cum se instaleaza pe platforma ta.

Setarea obiectivelor

Dupa ce instalezi codul de urmarire pe site-ul tau, vei dori sa configurezi un pic (dar intr-o maniera utila) setarea din profilul site-ului tau pe Google Analytics. Este vorba de setarea obiectivelor. Il poti gasi facand clic pe link-ul de “Administrator” din partea de sus a Google Analytics si apoi facand clic pe “obiective” sub coloana “view” a site-ului tau.

Obiectivele vor fi transmise catre Google Analytics atunci cand ceva important s-a intamplat pe site-ul tau. De exemplu, daca ai un site web unde generezi directionari printr-un formular de contact, vei dori sa fie gasita (sau creata) o pagina cu mesajul “va multumesc” pe care vizitatorii sa o vada imediat ce au completat datele lor de contact. Sau, daca ai un site web unde vinzi produse, vei dori sa fie gasita(sau sa creezi) o pagina pentru vizitatori  cu mesajul “multumesc pentru confirmare”, pe care sa ajunga dupa ce au finalizat o achizitie.

URL-ul va arata, probabil, ceva de genul asta.

In Google Analytics, fa clic pe butonul “Obiectiv nou”.

Vei alege optiunea personalizata (cu exceptia cazului in care una dintre celelalte optiuni sunt mai bune ca si aplicabiltate pentru site-ul tau) si fa clic pe butonul “Pasul urmator”.

Vei alege un obiectiv pe care-l vei tine minte, apoi selecteaza “Destinatie”, apoi fa clic pe butonul “Pasul urmator”.

Vei introduce mesajul “multumesc” sau  adresa URL a paginii de confirmare a mesajului dupa “.com” al site-ului tau in campul de destinatie si vei schimba meniul derulant cu „Incepe cu”.

Vei comuta apoi valoarea si vei introduce o valoare specifica in dolari pentru respectiva conversie (daca este cazul) si vei face clic pe “Creare obiectiv” pentru a finaliza configurarea.

Daca ai alte scopuri similare, conversii pe care vrei sa le urmaresti pe site-ul tau, ai posibilitatea sa urmezi acesti pasi din nou. Poti crea pana la 20 de obiective  pe site-ul tau. Asigura-te ca cele pe care le creezi sunt extrem de importante pentru afacerea ta. Aceste obiective (pentru cele mai multe intreprinderi) includ formulare de inregistrare, liste de e-mail a celor ce s-au conectat si finalizarile de achizitii. In functie de site-ul tau si scop, obiectivele pot varia.

Retine ca aceasta este cea mai simpla dintre toate metodele de urmarire a conversiilor in Google Analytics. Ai posibilitatea sa examinezi documentatia in Google Analytics pentru a afla mai multe despre configurarea urmaririi scopului.

Configurarea urmaririi pe site

Un alt lucru pe care il poti configura foarte repede pentru a iti oferi, pe parcurs, date valoroase, este “cautarea pe site”. Este valabil pentru orice site ce include caseta de cautare, cum ar fi caseta de cautare din partea de sus a blogului Moz.

In primul rand, executa o cautare pe site. Apoi pastreaza fila deschisa. Vei avea nevoie momentan de URL.

Du-te la meniul Google Analytics Administrator si in coloana “Vizualizare”, fa clic pe “Setari de vizualizare”.

Deruleaza in jos, pana cand vezi “Setari site” si comuteaza-l la”On”.

Du-te inapoi la URL-ul din rezultatele cautarii. Introdu parametrul de interogare (de obicei, s sau q) si fa clic pe “Salvare”. Pe Moz, de exemplu, parametrul de interogare este q.

Aceasta optiune va permite ca Google Analytics sa urmareasca cautarile efectuate pe site-ul tau, astfel incat sa poti afla mai multe despre ceea ce vizitatorii tai cauta pe anumite pagini.

Adauga conturi si proprietati suplimentare

In cazul in care vrei sa adaugi un nou cont Google Analytics, poti face acest lucru accesand meniul Admin, facand clic pe meniul “drop-down” sub coloana “Cont”, apoi facand clic pe linkul “Creati un cont nou”.

De asemenea, daca vrei sa adaugi un nou site in contul tau Google Analytics, poti face acest lucru accesand meniul “Admin”, facand clic pe meniul “drop-down” sub coloana de “Proprietate”, apoi facand clic pe linkul “Creati noua proprietate”.

Apoi, vei continua cu toate etapele mentionate mai sus.

Dupa ce ai instalat Google Analytics pe site-ul tau, ai configurat obiectivele si ai setat cautarea pe site (adrese), ar trebui sa astepti aproximativ 24 de ore pentru ca acesta sa inceapa sa obtina date. Apoi, vei fi capabil sa inceapi vizualizarea datelor.

Cum sa vizualizezi datele Google Analytics

Odata ce vei primi datele Google Analytics, poti incepe sa culegi informatii despre traficul site-ului tau. De fiecare data cand te conectezi la Google Analytics, vei putea vedea raportul general de audienta al publicului tau. In mod alternativ, in cazul in care ai mai mult de un site web, vei fi trimis sa alegi din lista de site-uri web si apoi vei putea vedea raportul general al publicului tau aferent acelui site. Vorbim despre primul, dintre peste 50 de rapoarte, care iti sunt disponibile in Google Analytics. De asemenea, poti accesa aceste rapoarte facand clic pe link-ul de raportare din partea de sus.

Caracteristicile raportului standard

Cele mai multe dintre rapoartele standard in cadrul Google Analytics vor arata similar cu acesta. In partea din dreapta sus, ai posibilitatea sa faci clic pe sageata “drop-down” de langa site-ul tau, pentru a comuta la site-uri diferite in cadrul tuturor conturilor Google Analytics. Sau ai posibilitatea sa faci clic pe link-ul “Acasa” din partea de sus.

In raportul din dreapta sus, poti face clic pe date pentru a modifica intervalul de date a sirului datelor pe care le vizualizezi. Poti verifica, de asemenea, caseta de comparare pentru a compara datele dintr-un interval de date (cum ar fi cele din luna) la un interval de date anterioare (cum ar fi luna trecuta) pentru a le vizualiza.

Ai posibilitatea sa plasezi cursorul peste o varietate de domenii privind rapoartele Google Analytics pentru a obtine mai multe informatii. De exemplu, in prezentarea generala a audientei, daca te uiti  peste linia de pe grafic, vei vedea numarul de sesiuni pentru o anumita zi. Valorile de sub grafic iti spun ce inseamna fiecare.

Sub valorile principale, vei vedea rapoarte pe care le poti ajusta in functie de  top 10 limbi straine, tari, orase, browsere, sisteme de operare, servicii si rezolutii de ecran ale vizitatorilor.

Poti face clic pe link-ul de raport complet pentru a vedea rapoartele complete. Sau poti face clic pe oricare dintre primele zece link-uri pentru a vedea mai multe detalii. De exemplu, facand clic pe Statele Unite in categoria “tari”, vei obtine un raport local complet, axat pe vizitatorii statelor din cadrul U.S.

Din acest punct de vedere, ai posibilitatea sa vizualizezi fiecare stat pentru a vedea numarul de vizitatori din acel stat. Ai posibilitatea sa vizualizezi tot tabelul si sa plasezi cursorul pe fiecare nume de coloana pentru a afla mai multe despre fiecare valoare.

De asemenea, poti sa faci clic pe numele fiecarui stat pentru a vedea vizitatori din orasele aflate in interiorul statului. De obicei, de fiecare data cand vezi un link sau un “?”(semn de intrebare) langa ceva, puti face click pe el sau plasa cursorul peste, pentru a afla mai multe detalii. Cu cat analizezi mai mult, cu atat mai interesante vor fi informatiile pe care le veti gasi.

Tipuri de rapoarte Google Analytics

Vorbind de rapoarte, aici rezumam rapid ceea ce vei gasi in fiecare dintre sectiunile Google Analytics standard de raportare, accesibile in bara laterala stanga.

Totul ce vezi este un raport specific sau un set de rapoarte in urmatoarele sectiuni la care sa faci referire.

Rapoarte de audienta

Aceste rapoarte iti spun tot ce vrei sa stii despre vizitatori. In ele, veti gasi rapoarte detaliate privind varsta vizitatorilor si sexul (date demografice), care sunt interesele generale ale acestora(interese), in cazul in care acestea provin de la (Geo> Location) si ce limba vorbesc (Geo> Language), cat de des acceseaza site-ul tau (comportament), precum si tehnologia pe care o folosesc pentru a vizualiza site-ul tau (Tehnologie si Mobile).

Rapoartele de achizitie

Aceste rapoarte iti vor spune tot ce vrei sa stii despre ce a directionat vizitatorii catre site-ul tau (All trafic). Vei vedea traficul defalcat pe categorii principale (Toate trafic> Canale) si surse specifice (tot traficul> Sursa / Medium).

Poti afla totul despre traficul de la retelele sociale (social). De asemenea, iti poti conecta contul Google Analytics la AdWords pentru a afla mai multe despre campaniile PPC si la Instrumentele Google pentru webmasteri / Search Console, pentru a afla mai multe despre traficul de cautare (Search Engine Optimization).

Rapoartele privind comportamentul

Aceste rapoarte iti vor spune tot ce vrei sa stii despre continut. In special, paginile de top de pe site-ul tau (Continutul site-ului> Toate paginile), primele pagini de intrare de pe site-ul tau. (Continutul site-ului> Pagini de destinatie), cat si in paginile de iesire de top de pe site-ul tau (Continutul site-ului> Pagini de iesire).

Daca ai configurat “cautarea “ pe site, vei putea vedea ce termeni sunt cautati (Cautare site> Termeni de cautare) si paginile care sunt cautate pe site (Cautare site> Pagini).

De asemenea, poti afla cat de repede se incarca site-ul (Viteza site-ului) precum si sa gasesti sugestii specifice de la Google cu privire la modul de a face site-ul tau mai rapid (Viteza site-ului> Sugestii privind viteza).

Conversiile

In cazul in care configurezi obiectivele din cadrul Google Analytics, poti vedea cat de multe conversii a primit site-ul (obiective> Prezentare generala) si ce URL-uri au fost accesate  (obiective> URL-uri ale obiectivelor). Poti vedea, de asemenea, calea pe care vizitatorii au luat-o pentru a finaliza conversia (obiective> Reverse Path Goal).

Vorbind de obiective si conversii, cele mai multe dintre tabelele din rapoartele Google Analytics standard se vor lega de datele specifice a conversiilor. De exemplu, poti vedea numarul de conversii realizate de vizitatorii din California, in “Publicul> Geo> Locul de amplasare al raportului”. Poti vedea numarul de conversii realizate de vizitatorii de pe Facebook in “Achizitii> Tot traficul> Sursa / raport mediu”. Poti vedea numarul de conversii efectuate de catre vizitatorii care au ajuns pe anumite pagini din “Comportament> Continutul site-ului> Raportul Pagini de destinatie”.

Daca ai mai multe obiective, poti utiliza meniul vertical din partea de sus a sectiunii de date pentru a comuta la obiectivul pe care vrei sa-l vizualizezi sau la toate obiectivele tale, daca preferi.

Comenzile rapide si e-mailurile

Chiar daca nu vei avea nevoie de fiecare raport din Google Analytics, ar trebui sa le explorezi pentru a vedea ce au de oferit. Atunci cand gasesti unele pe care vrei  sa le vizitezi iar si iar, utilizeaza link-ul de comenzi rapide din partea de sus a raportului pentru a le adauga in bara laterala stanga denumita “Shortcuts” (pentru acces rapid).

Sau, utilizeaza butonul de e-mail pentru a face utilizatorii sa-ti trimita mail-uri (sau alte persoane din echipa ta), in mod regulat.

Daca alegi sa trimiti e-mailuri catre cineva din afara organizatiei, asigura-te sa-ti verifici in mod regulat e-mailurile accesand meniul “Admin” si facand clic pe caseta “E-mailuri programate”din coloana “View” pentru a te asigura ca numai persoanele care lucreaza in compania ta primesc datele.

Raspunsuri la intrebari frecvente despre Google Analytics

Ai intrebari? Aici sunt unele dintre cele comune intrebari privind Google Analytics.

Cum pot sa impartasesc datele mele Google Analytics cu cineva?

Nu trebuie sa furnizezi informatiile contului tau Google cuiva care are nevoie de acces la datele Google Analytics. Ai nevoie doar de a accesa meniul de administrare de sub cont, proprietate (site) sau du-te la “View” daca vrei ca cineva sa vada datele si fa clic pe meniul “User Management”.

Acolo, poti adauga adresa de e-mail a unei persoane ce doresti sa vizualizeze datele Google Analytics si alege permisiunile dorite.

Nu-mi place vizualizarea rapoartelor in Google Analytics. Poate cineva sa rezume datele pentru mine?

Da! Quill Engage este un serviciu care va prelua datele Google Analytics si il rezuma intr-un raport usor de citit pentru tine. Cel mai bun dintre toate, este gratuit pentru pana la zece profiluri (site-uri).

Am 10 site-uri web, si nu vreau sa-l verific pe fiecare in parte cu Google Analytics. Ce fac?

Ai doua optiuni in acest scenariu. Vei incepe prin a merge la ecranul de pornire al Google Analytics. Acolo, vei gasi o lista cu toate site-urile tale si o imagine de ansamblu a valorilor de top, durata medie a sesiunii, rata de respingere si rata de conversie.

Poti incerca, de asemenea, solutii de afaceri, cum ar fi tabloul de bord Cyfe. Pentru 19$ pe luna, poti crea tablouri de bord nelimitate cu instrumente nelimitate, inclusiv o selectie larga de date din Google Analytics, alaturi de datele din retelele sociale media, clasamente de cuvinte cheie, statistici Moz si multe altele.

Aceasta solutie reduce in mod semnificativ timpul petrecut citind analizele din tabloul de bord, pentru intreaga ta afacere.

Google Analytics spune ca mai mult de 90% dintre cuvintele cheie sunt organice (nu sunt furnizate). Unde pot gasi aceste informatii?

(Nu este furnizat) este modul Google de protejare a vietii private de cautarile utilizatorilor prin ascunderea cuvintelor cheie pe care le folosesc pentru a descoperi site-ul tau. Instrumente precum Google Webmaster Tools (acum Consola de cautare, gratuita), Rapoartele Autoritatii furnizate (platite), si Hittail (platite), toate te pot ajuta sa descoperi unele dintre aceste cuvinte cheie.

Ele nu vor fi legate de numarul conversiilor sau alte date Google Analytics, dar cel putin vei avea un indiciu privind ce cuvinte cheie sunt cautate de utilizatori pentru a gasi site-ul tau.

Cum pot utiliza rapoarte personalizate, tablouri de bord si segmente?

Daca esti gata sa treci la nivelul urmator in Google Analytics, rapoartele personalizate, tablourile de bord si segmentele sunt calea de a o face.

Rapoartele personalizate (sub meniul de personalizare din partea de sus) iti permit sa creezi rapoarte care arata similar cu cele standard Google Analytics, implicit cu valorile pe care vrei sa le vizualizezi.

Tablourile de bord iti permit sa vizualizezi datele Google Analytics intr-un format de tablou de bord. Le poti accesa in partea de sus a barei laterale din stanga.

Segmentele iti permit sa vizualizezi toate datele Google Analytics bazate pe o anumita dimensiune, cum ar fi toate datele Google Analytics bazate pe vizitatori din Statele Unite ale Americii. De asemenea, le poti utiliza pentru a compara pana la patru segmente de date, cum ar fi Statele Unite ale Americii, fata de traficul Regatului Unit al Marii Britanii, cautare versus trafic social, traficul mobil versus desktop si multe altele. Ai posibilitatea sa accesezi segmente in fiecare dintre rapoarte.

Partea buna este ca nu trebuie sa le creezi de la zero. Poti incepe prin utilizarea rapoartelor predefinite personalizate, tablourilor de bord si segmentelor din galeria “Google Solutions”.

Acolo, vei gasi o multime de rapoarte personalizate, tablouri de bord, segmente si alte solutii pe care le poti importa in Google Analytics si sa le modifici pentru a se potrivi nevoilor tale. Editeaza “custom reports”prin butounul “edit” de sus.

Editeaza “tablouri de bord” folosind “adauga instrument” sau personalizeaza butoanele tabloului de bord folosind butoanele din partea de sus.

Editeaza segmentele facand clic pe butonul de “actiune” din interiorul “casetei de selectare” alegand “edit”.

Sau, atunci cand ai aplicat segmente la rapoarte, utilizeaza sageata verticala din dreapta sus pentru a gasi optiunea “Edit”.

Pe masura ce te obisnuiesti cu editarea rapoartelor personalizate, tablourilor de bord si segmentelor, vei fi mai familiarizat cu modul in care functioneaza fiecare, astfel incat sa poti crea altele noi pe cont propriu.

Nici un comentariu

Posteaza un comentariu